Kami Mencari Duit Syiling Lama 20 Sen Seperti Ini Dan Akan Membayar RM 38000!!!






Kami Mencari Duit Syiling Lama 20 Sen Seperti Ini Dan Akan Membayar RM 38000 | Siri pertama duit syiling Malaysia hanya mula diperkenalkan pada 12 Jun 1967 dengan nilai 1 sen, 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen dan diikuti oleh pengenalan duit syiling 1 ringgit (yang menggunakan simbol $ duit syiling terbesar dalam siri ini) pada 1 Mei 1971.

Duit syiling siri pertama juga dikenali sebagai siri Parlimen dalam kalangan pengumpul duit lamakerana gambar parlimen di belakang syiling tersebut. Pada ketika ini, kebanyakan duit syiling siri pertama adalah amat sukar ditemui di dalam edaran.

Namun, lama bukan bererti harganya hingga berlipat kali ganda seperti yang anda lihat di dalam iklan mudah.my. Ketika duit pertama Malaysia ini digunakan, duit lama British & Malaya Borneo masih lagi boleh digunakan sehingga ianya ditarik balik pada 16 Januari 1969.

Pada bahagian hadapan siri ini kelihatan bangunan Parlimen di Kuala Lumpur, sebagai lambang demokrasi Malaysia. Lambang bulan sabit dan bintang berbucu 13 diambil daripada bendera Malaysia, melambangkan Malaysia sebagai negara Islam dan 13 buah negeri di Malaysia. Rekabentuk bahagian belakang untuk duit syiling seringgit adalah berbeza dengan duit syiling yang lain; Lambang bulan dan bintangnya lebih besar dan bintangnya berbucu 14 berbanding berbucu 13 untuk duit 1, 5, 10, 20 dan 50 sen. Pada bahagian belakang, nilai denominasi tertera ditengah-tengah dan di apit bahagian tepi oleh bunga raya, bunga kebangsaan Malaysia.

Duit syiling ini direka olehGeoffrey Colleydan anda boleh menemui ukiran “GC” di bahagian hadapan duit syiling siri ini, dibawah bangunan Parlimen. Namun, ada juga duit syiling yang tidak mempunyai ukiran GC kerana masalah die syiling (alat untuk menempa duit syiling) yang tersumbat.

3 Responses to "Kami Mencari Duit Syiling Lama 20 Sen Seperti Ini Dan Akan Membayar RM 38000!!!"

  1. saya ade duit syling 20 sen seperti gambar diATAS

    BalasPadam
  2. saya ada dua kping siling ni..sila kol or wsp saya d 0178840189

    BalasPadam